lördag 10 juni 2017

Intervju: Masken - Blogg As Fuck

För människor som rör sig i hc/käng-kretsar behöver egentligen inte Masken någon större presentation. Nu har han dragit igång sin blogg igen - Blogg As Fuck. Ett sådant initiativ tycker jag man kan få lite uppmärksamhet för.   

1. Tja! Du kan väl börja med en kortare presentation av dig själv, vad har du på ditt punk-CV?

Tjena på dig... Mitt punk CV. Ja jag kom väl i kontakt med punken tidigt 90-tal när jag och en kompis kom över/snodde/lånade en kassett av hans storebror som vi spred som en löpeld mellan oss kompisar och lyssnade nästan sönder det. Startade väl första bandet 1992 som hette Zabba Yone och vi släppte några kassetter och en platta och det blev väl startskottet för hela den här grejen med DIY-rörelsen för mig. Sedan har det rullat på med otaliga band, distros, skivsläpp osv. 12/13 åringen som kom över det där blandbandet är nu 40 år och spelar sedan 2004 i Sub Alert och håller på lite med Blogg As Fuck... Andra band som jag spelat i under åren är bl.a Antabus, Hellshit, Rostov Dirge + en massa andra som aldrig vart något med förutom några demos.

2. Du körde ju Blogg as fuck under en hyfsat lång period, vad fick dig att lägga det på is, och nu när du är igång igen blir ju frågan, vad fick dig att återstarta bloggen? 

Ja jag körde väl 2007 till 2012/13 och anledningen till att jag la av var att jag inte hade tiden längre med 2 småbarn + att det bokstavligt talat vällde in recensionsmaterial. Alla skivor som låg i en hög och väntade på att bli recenserade kändes mer som ett tvång än något roligt. Och med en onge på varje knä så blev det ännu krångligare. Nu är dom ju några år äldre och lite mer självgående så jag har fått lite tid igen att greja med annat. Och än så länge har jag lyckats hålla det på en helt okej nivå tycker jag. Det trillar in lite grejer och jag hinner även med att lyssna på allt jag köper. Och det börjar så sakta ta sig med lite intervjuer och ständigt växande antal besökare. Jag kör så länge det är kul.

3. För dom som inte känner till Blogg as fuck, vad är det för innehåll? Det är lätt att tro att bloggen bara är fokuserad på käng/hc men så är det väl inte?


Det är väl egentligen inget utöver det vanliga... Recensioner, Intervjuer och gigtips. Förut körde jag ju även distro där, men den är ihjälslagen. Njae, det är väl inte bara hc/käng, men fokus läggs ju helt klart på det från min sida då det helt enkelt är det som ligger mig närmast hjärtat. Men sedan skickas det ju lite andra grejer ibland också, och det får man ju såklart göra. Men som sagt så ligger fokus på just hc/käng.

4. Vad tycker du om dagens svenska punkscen? Vilka band tycker du att man bör kolla upp?

-Den svenska punkscenen är väl helt okej i stort tycker jag. Är väl samma jävla tjafs nu som det var för 25 år sedan, men det skall väl vara så antar jag 😉 Vem/Vad som är punk/rätt/fel, mycket elittänk från vissa håll osv. Alltså precis samma som då. Känns som det finns ganska många ställen att arra spelningar på, och svingrymma arrangörer runt om i landet. En jävla massa band med ju som härjar runt och det är ju kul som fan, men jag har ruskigt dålig koll på nya yngre förmågor, och det beror säkert på att jag blivit rätt dålig på att åka runt på spelningar numer. Och när man väl gör det så blir det mycket ljugande med gamla och nya vänner som tar tid.

Giftigt Avfall fastnade jag dock som fan för och vi ska spela imorgon med Selkäsauna som jag bara hört gott om. Sen finns ju en hel hög med "nya" band som innehåller gamla rävar.

5. Jag vet att du inte är jätteaktiv i Jag Minns Min Punk men ändå, vad tycker du är bra och vad tycker du kan bli bättre? 


Jag skulle nog vilja säga att jag är är jävligt inaktiv. Jag kollar igenom en snabbis nästan varje dag, men får oftast känslan av att det är samma grejer som rapas om och om och om igen. Självklart så kan jag ju själv posta grejer och bidra till en ändring, men... det har jag inte gjort, haha. Roligaste läsningen tycker jag ju personligen är en del fylletrådar när det kastas lite skit och inte bara stryks medhårs. Det är gött när det rörs runt lite. Älskar dock nolltoleransen mot rasism som ni håller hårt på.

6. Du har ju även släppt en del skivor på din label Fight Back, hur står det till med det idag? Kan vi vänta oss några nya släpp framöver? Finns det något band du verkligen skulle vilja släppa?

Fight Back finns och en ny release skickas på press i detta nu. En 8 låtars 7'' med Sub Alert. Det blir 16:e släppet på Fight Back. Är ju inget superaktivt bolag utan det blir när pengar och intresse finns. Har ju förutom Sub Alert släppt bl.a Utanförskapet, Rajoitus, Disease, Dispose, Glöm Dä!, Slaktrens m.m Drömsläpp vet i fan... Har aldrig funderat på det faktiskt.

7. Innan vi avslutar, var hittar man Blogg as fuck? 

Det hittar man på http://bloggasfuck.blogspot.se

8. Ok, då är ordet fritt...

Får tacka så mycket för visat intresse. Och hoppas att det blir bra med folk på Årrefesten imorgon i Jönköping.