lördag 3 juni 2017

Intervju: Jerker Nilsson



 Det kan väl knappast ha undgått någon att Jerker lägger upp massor med filmade konserter på Youtube. Ett sådant engagemang tycker vi förtjänar lite uppmärksamhet. Det finns redan mängder med konserter att beskåda och fler kommer. Så gå in på Jerkers Youtubekanal, glöm inte att prenumerera på den också.




Tack Jerker för att din kulturgärning, du lägger upp massor av filmade spelningar på Youtube. 

Tack själva för att ni och andra tycker det är kul att jag gör det! :)

När började du filma konserter och hur många tror du det har blivit genom åren?

Jag började 1988 med att hyra en videokamera för att filma Ramones på Mejeriet i Lund. Jag hade inte råd att köpa en videokamera då. Innan dess hade jag spelat in konserter på kassettband under några år och insåg att det fanns folk som filmade och bytte band med varandra, precis som jag bytt kassettband. Sen köpte jag till sist videokamera 1990 och fortsatte filma de mesta konserter jag gick på fram till en kort bit in på år 2000. Sen var jag rätt trött både på det och att gå på konserter. Under de åren filmade jag närmare 400 konserter, dock inte bara punk.



Du kan väl presentera dig lite kort, och vad har du för favoritband?


48 år, långtidssjukskriven, bor i en liten by i Älmhults kommun i södra Småland. Var punkare under tonåren, under 80-talet när ingen annan här var punkare, och lät punken forma både mina politiska värderingar åt vänster och min övriga personlighet då, och de sakerna hänger med fortfarande. Jag hittade punken via Sex Pistols, och det är den klassiska 77-punken som är min grund. Men ju äldre jag blir, desto mindre rigid blir jag sett till min musiksmak och idag är det väl bara dansband och modern jazz jag inte alls hittar något bra inom idag…

Vad har du på lager om vi snackar renodlade punkspelningar, vad kan vi se fram emot? 

Det är en hel del kvar att lägga upp fortfarande från den gamla samlingen som jag håller på att digitalisera nu, och där finns rätt mycket svensk 90-tals punk kvar, som Millencolin, Dia Psalma, No Fun At All och Köttgrottorna men även större artister som Dropkick Murphys, Iggy Pop och Bad Religion. Men jag har bara hunnit halvvägs av det jag filmat själv och har ännu fler videoband kvar som jag bytt till mig dessutom…

Av alla konserter du filmat, vilka håller du själv som favoriter då? Själv uppskattade jag verkligen Stefan Sundström i Ljungby. 

Iggy Pop har varit min absoluta favoritartist i snart 35 år, så min favorit är spelningen på Rondo i Göteborg 1994, där han blir förbannad på en slö publik, hoppar ner i publiken och börjar rycka tag i folk för att få dom att röra på sig, för att sen gå upp på scenen och säga att de kör alla låtar de repat in för att få fart på oss. Det blir den längsta konserten han någonsin gjort, mig veterligen, och blir nästan 130 minuter lång och är hur bra som helst. Tyvärr är det ett av några få videoband jag själv filmat som jag i dagsläget inte kan hitta… men jag har inte gett upp hoppet än :)

En annan favoritkonsert är den som Johan Johansson, Stefan Sundström, Lars Demian och Lars Winnerbäck gjorde ihop på Malmöfestivalen 1998, där de spelar ihop och varandras låtar och spelar nästan 2 1/2 timme och har en fantastisk låtlista, som jag är säker på att du som Sundström-fan kommer att gilla mycket.

Filmar du än idag, eller får vi nöja oss med äldre material? 

Jag återupptäckte min gamla hobby tidigt detta året, efter 18 års uppehåll. Ungefär samtidigt som jag började digitalisera mina gamla filmer, och började att filma nya konserter och insåg att det var kul. Kanske t o m ännu roligare eftersom att det finns möjlighet att lätt sprida filmerna vidare, via t ex Youtube. En bonus var att det var en betydligt billigare hobby idag än det var då, med billigare kameror och inget behov av t ex videoband eller dyra porton vid byten.



Hur har du gått till väga, jag menar på mindre ställen är det väl bara att filma, men kontaktar du arrangörer innan för att få det godkänt?


Jag brukar fråga banden innan, i synnerhet på mindre ställen där man syns direkt. Det är ytterst sällan någon inte går med på det och jag tror många ser poängen med att det blir reklam för dom att dela på sociala medier, som kan dra mer folk till spelningarna.

En återkommande fråga, vad tycker du om gruppen Jag minns min punk, vad  är det bästa och vad skulle kunna bli bättre? 

Så länge de flesta medlemmarna sköter sig, och inte bråkar, så tycker jag den funkar bra som den gör :)